Wednesday, April 14, 2010

Suhteellinen vanhuus ja ilmankuivuus

Aamulla pyöräytetty koneellinen pyykkiä on kellarissa roikuttuaan iltapäivällä viikkauskuiva. Aivan mahtava juttu, vai mitä! Saatan pestä viikon kaikki pyykit yhtenä päivänä ja jo illalla saavat lapset viedä puhtaat vaattensa kaappeihinsa.



Tässä suhteellisessa 7% ilmankosteudessa kuivuu moni muukin asia. Muoviparkettiin syntyy rakoja, jalkalistojen alareunan silikoni rapisee, seinät halkeilevat. Eräänä päivänä kuopus leikki käsilläni ja totesi totuudenmukaisesti niiden olevan vanhat. Onhan ne 39,5-vuotiaat, mutta rehellisyyden nimissä ihoa tutkaillessa tulee mielikuva huomattavasti vanhemmista käsistä. Onneksi en sohvalla istuessa näe kasvojani ja kylpyhuoneestakin lamppu on palanut. En taida kiirehtiä vaihtamaan lamppua!

18 comments:

  1. kuin mun kädet.
    Rasvaan niitä koko ajan koska kuivat kädet tuntuu inhoilta. Siis itsestäni. Kutisevilta, herkiltä.

    Juuri panin merkille että tänä keväänä mun ihoni (naama, kädet, koko kroppa) on ollut hyvin kuiva.Ilmastoa ei voi syyttää. Kyllä Belgiassa sataa ihan tarpeeksi!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. Sama juttu. Rasvaan joka ilta käsiäni nukkumaan mennessä, mutta totesin silti joku aika sitten että vanhat on, ei voi mitään. Aika saman ikäsiä ollaan, että oisko joku ikään liittyvä juttu..? ;)

    ReplyDelete
  4. Samanen kuopus sanoi minunkin käsiä vanhoiksi ja ryppysiksi. No sitähän ne ovat. Ehkäpä se kuiva ilma jouduttaa ihon kuivumista. Tuolla olisi pyykkiä koneellinen, taidan tuoda teille kuivumaan. Suhteellinen kosteus täällä keittiössä 75%.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Kyllä minä syytän nyt vain tätä ilamstoa, sillä uuden vuoden lomalla Malesian kosteudessa iho muuttui kahdessa päivässä aivan toiseksi, hyvä kun itseäni peilistä tunnistin! Ja tuntuikin ihan toiselta.

    ReplyDelete
  7. Kuin mun kädet, sanon minäkin. Olen laiska rasvaamaan. Olen laiska ylipäätään hoitamaan itsäni. No jotain sentään teen:)

    ReplyDelete
  8. Onpas kohtalotovereita :) Mä siivoan ja tiskaan käsin paljon ja aina ilman hanskoja. Se näkyy käsissä vaikka kuinka rasvaan. Eli mullakin taitaa kädet olla vanhemmat kuin pärstä mutta parempi niin päin :)

    ReplyDelete
  9. Kuinka paljon kasilla tekeminen vaikuttaa niiden 'vanhenemiseen'?
    Jos ei mitaan tee niin eihan ne kadet ryppyynny...
    Olen nahnyt kasia joissa on kilometrin pituiset kynnet ja iho kuin vauvan peppu.
    Omani ovat tekevan ryppyiset. Ei voi mitaan. Mutta mielummin teen kuin seison tumput suorana! :)

    BLOGitse

    ReplyDelete
  10. Loysin itselleni aivan ihanan voiteen joka toimii kasieni halkeilevaan ihoon: Rituals - Gingo's Secret
    Laitan kerran paivassa juuri ennen nukkumaan menoa, auttaa todella.

    ReplyDelete
  11. no taalla on poikkeus.
    ei tarvitse rasvata eika kuivu pyykitkaan.
    ilman kosteusprosentti 85%
    juuri tulin aamulenkilta ja ei ole mitaan jarkea menna suihkuun kun kotihommat ovat tekematta.
    normipaivana kayn ainakin kolme kertaa suihkussa ja vaihdan kaikki vaatteet.
    voitte kuvitella pyykkimaaran.

    ReplyDelete
  12. Hehee, ollaan tasan saman ikäisiä?

    Käykö täällä häiriköitä? Hankkikaa joku kiva harrastus!

    ReplyDelete
  13. Minulla vanhan naisen kädet jo nuorena. Liivian tavoin olen laistka rasvaamaan ja lisäksi inhoan suojakäsineitä. Näillä käsillä sitten kastelen keramiikkaa lasitteisiin (tiedän, ei pitäisi) maalaan ja kitken. No kädet näyttävät ihan "yhtä vanhoilta" nyt kuin 10 vuotta sitten. En ole huolissani.

    Muutenkin olen huomannut että vanheneminen tapahtuu sykleissä. _ja välillä ihan nuortuukin. Se taitaa olla se Onni täälä vaihtelee -ilmiö.

    ReplyDelete
  14. Sama aloitus: kuin minun kädet! Kun tulimme tänne kosteampaan (66%) niin tosiaan pari-kolme päivää niin kädet on ihanan pehmeät rasvailematta. Sama ilmiö Suomessa yleensä elo-syyskuussa. Toki rasvaus auttaa hieman mutta ilman kosteus parhaiten.
    Koeta jaksaa! Milloinkas siellä kuivuus lakkaa??
    -s

    ReplyDelete
  15. Kuivien käsien kerho on siis kokoontunut!

    -s, tämä koko talvi ja kevät ovat olleet harvinaisen kylmiä, kuivia ja saasteisia. Viime vuonna tähän aikaan aurinko porotti ja kesävaatteissa kuljettiin. Nyt on sukkahousut tiukasti päällä, ulos ei tule mieleenkään mennä vaan pysytellään tiukasti ilmanpuhdistimien suojissa ja kuivuus on edelleen talven lukemissa. Käsäisinhän täällä taas on todella kosteaa rankkasateineen.

    ReplyDelete
  16. Sama juttu Rahikaisella :), kädet ovat kuivat korput ja iho muutenkin kuiva. En osaa oikein rasvoja käyttää, koska melkein koko ajan teen käsillä jotakin. Eikä se rasvaus auta kuin vain sen aikaa kun se rasva on iholla :). Olen huomannut että kylpeminen auttaa kuivaan ihoon, ja erityisesti kun sen jälkeen rasvaa heti ihon kauttaaltaan. Jalatkaan ei hilseile sitten niin kovin moneen päivään.

    Meillä täällä, Deep South, on kuiva ilmanala, paitsi nyt kun alkaa ukkostamaan ja hieman satelee.

    ReplyDelete
  17. Oi, ihana kuivien käsien kerho! Olen iältäni hieman nuorempi, mutta kädet näyttää täsmälleen samalta. Olen samaa mieltä Blogitsen kanssa. Tekijän kädet!
    Kunhan siinä kunnossa pysyy, että tekeminen voi jatkua, niin riittää mulle. Olin kerran ekaluokalla pois koulusta yhden päivän, kun iho meni niin huonoon kuntoon, että ei olisi kynää voinut kädessä pitää.

    ReplyDelete