Monday, May 20, 2013

Balettiäitinä



Lupaavasta kesäsäästä huolimatta heti aamusta kiltisti hilpasimme maalta kaupunkiin kokoamaan hiuksia nutturoille ja paikantamaan ehkä piileksiviä tanssitossuja. Iltapäivän puolella aavistuksen stressaantunut tanssikoulun opettajatar sai kaksi nuorimmaistani huostaansa ja valmistautuminen kohti tunnelmallista kevätnäytöstä sai loppusilauksen puuterin ja asujen muodossa. En taaskaan tiedä oliko jännitystä enemmän takahuoneissa vai permannolla. Mutta voi kuinka herttainen koko showsta muodostuikaan! Ihan sydämessä kuumotti. 



Aleksanterinteatterilta kiiruhdimme esikoisen balettiharjoituksiin, jolla kevätesitys on vasta tulossa. Olin jo aiemmin lähes huomaamattani lupautunut ompelutaitoisena auttamaan esiintymisasujen trimmauksessa. Tunnelma oli jokseenkin absurdi: ompelin yhdessä italialaisen kemistin kanssa tanssikoulun aulassa lähemmäs kolmeakymmentä tutua nuorten hoikkiin vartaloihin sopiviksi. Paikan ilmastointi ei toiminut, osa mekoista oli koekäytön jäljiltä hiestä märkiä ja pelkäsin valkoisen langan loppuvan  ennen kavennettavan tutuvuoren hupenemista.  

Tämä kaikki oli varsi hauskaa ja mielelläni olen kaikessa mukana sekä tarvittaessa autan kykyjeni mukaan. Mutta edelleen melko useinkin ihmettelen, että mistä ihmeestä nämä tyttäret tuon baletin ovat keksineet ja kuinka siihen niin sitoutuneet? Siis nuo minun, varsinaisen jäykkiksen, tyttäret! Ehkä baletissa on jotain sitä samaa, mistä olen salaa jo vuosia unelmoinut. Sellainen toive nimittäin olisi, että järjestettäisiin  mukaantempaavaa klassista pauhaava konsertti, jossa saisi rauhassa kukin tanssahdella, "johtaa", heilua ja huojua, musiikin tahdissa, joka solulla musiikista nauttien. Tulisitko sinä mukaan?

5 comments:

  1. Oi baletti on ihanaa! Voi nostalgiaa, minä olen ollut pienestä asti backstagella jännittämässä ja myöhemmin balettiäitinä myös.
    Minä haaveilen nykyisin aikuisten tunneille pääsemisestä, ja varmasti joskus menenkin jahka lastenvahti asiat on helpompi järjestää.

    Niin ja tulisin tuollaiseen konserttii ihan viivana! Ajatus on mahtava, sinun täytyy toteuttaa tai lyödä ideasi läpi jokin päivä. Uskoisin että ajatus vetoaisi moniin.

    ReplyDelete
  2. Meillä oltiin esikoisen tanssikoulun päättäjäisissä eilen. Hän on hiphop-ryhmässä. Niitä esityksiä on hirmukivaa katsella.

    ReplyDelete
  3. Jes, tulisin ilman muuta! Ja ottaisin perheen mukaan :)

    ReplyDelete
  4. Mukaan tulisin, innolla! T2

    ReplyDelete
  5. Hei!
    Minä tulisn innolla mukaan, vaikka olenkin tällainen pieni ja pyöreä. Rakastan balettia, se vaan on niin ksäittämättömän kaunista ja upeaa. Ja sujuvaa .... ja kuitenkin kaikesta näkee sen että siihen on laitettu niiiin paljon verta, hikeä ja kyyneleitä.
    Olen jo teini-ikäisestä asti naurattanut ihmisiä eri yhteyksissä kestomalla että sisälläni asuu pieni balettitansssija ... eli siis todellakin mukana!
    Iloa sinulle ja kiitos ihanasta blogistasi - olen jo vuosia seurannut sinua :-)

    ReplyDelete